CocaColombia - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu CocaColombia - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu

CocaColombia

Door: Tanja van dijk

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

18 September 2016 | Colombia, Bogota

Een verslag uit een hele grote drukke stad.

Wouw we kijken onze ogen hier uit. Waar moet ik beginnen.

We zijn laat in de avond aangekomen in Bogota, hoofdstad van Colombia. Het was donker, veel hangende mensen op straat met drank en overal bewaking met gemuilkorfde honden. In eerste instantie durfde we niet echt de straat op. Toch maar even om de hoek bier en cola gescoord, en in het Hostel een potje Skibbo gespeeld.

De volgende dag stond er veel op de planning. Met het openbaar vervoer. Dat is hier fantastisch geregeld, maar je moet het wel even snappen. Het koste wat en energie en tijd, maar uiteindelijk racen wij de hele stad door met het openbaar vervoer. Het is een soort metrolijn, maar dan boven de grond als hele snelle bussen. Ook hier is overal bewaking. Gisteren ging de bewaking een zwerver weg sturen, ze was dus even van der plaats. En hups, iedereen springt over de hekjes, en reist illegaal. Dat scheelt toch al gauw 40 cent hihihihi. Kort om, zonder bewaking gaat het hier helemaal mis.

Dit is echt een fantastische stad. Overal marktjes, dus veel afdingen en kopen. Overal eten op straat, gevulde broodjes met kip, mais kolven, quinoa met avocado en huid van het varken. Wij eten alles! De Colombianen eten heel gezond. Veel shakes, super foods, smoothies en groente en fruit. We waren even vergeten hoe dat ook al weer smaakte. Genieten dus! Er is veel drukte, veel handel en veel straat artiesten. Kunst en muurschilderingen. Overal graffiti. Je kijkt je ogen uit.

Het schijnt hier wel gevaarlijk te zijn, dus we moeten voorzichtig met onze spullen zijn!!!! Daarom hebben we een heuptasje aangeschaft. Vreselijk!!! Maar wel heel handig hihihihi.

Gisteren hebben we een graffiti walking tour gedaan. Door de kleinste steegjes en straatjes, overal graffiti, super kleurrijk.

Ook zijn we in het grootste goudmuseum van Colombia geweest. Top, binnen 8 minuten waren we weer buiten. Niks voor ons al die kasten met gouden dingetjes erin.

Vandaag zijn we met een kabelbaan de Monseratte op gegaan. Dat is een berg hier aan Bogota. Wat grappig is, is dat alles groen is op de berg. Bomen, struiken, planten alles leeft gewoon. Terwijl het op 3100 meter is. In de Alpen heb je op 3100 meter alleen maar steen en sneeuw. We hadden een prachtig uitzicht, super mooi. En dan zie je hoe groot deze stad pas echt is. Acht miljoen inwoners. Immens!!!!

Er zijn hier verschillende pleinen en standbeelden van Simon Bolivar, hij wordt hier erg gewaardeerd. Het was een Zuid Amerikaanse vrijheidsstrijder. Kortom, dat hebben we ook bezocht. We weten niet wat we er aan hebben, maar CHECK! Gedaan.

Verder.....ons hostel is fantastisch. Gewoon bij de mensen thuis. De vrouw des huizes praat volop Spaans tegen ons, we verstaan er geen bal van. Super lief bedoeld, maar waar heeft ze het in godsnaam over?? Ook is Colombia het land van de koffie. Mmmmmmmm wat is die lekker hier! Daarnaast drinken we Cocathee ivm de hoogte. Het is hier nog niet zo heel hoog, maar hoogte, smog en verkoudheid geeft toch wel klachten! Ook zijn er hier heel veel zwervers. Super zielig, slapen overal op straat, je struikelt er bijna over. Maar niemand bedelt, met al die bewaking kan dat denk ik niet. Verder is hier alles en iedereen Socialistisch Links, joga/veganistisch/recycling/vegetarisch/ongewassen haar/piercings enzo.

Ook leuk, de zwervers verzamelen plastic, ijzer, glas enzo om te recyclen. Daar zullen ze wel geld voor krijgen. Dus wat voor probleem heeft de stad.........alle putdeksels worden gejat. Kortom, je kunt hier op straat zo je enkels breken, overal gaten in de weg!

Grappig, het weer. Overdag 25 graden. In de zon dus warm. Maar `s avonds (door de hoogte), maar 8 graden. Kortom je ziet hier overdag mensen in winterjassen met sjaals, maar op hun slippers. Ook is er nergens CV, dus `s avonds in de koffie barretjes enzo liggen gewoon dekens enzo. Lekker back to basic. Wij hebben een heerlijke warme truio, jas en sjaal gekocht. Allemaal voor een koopje (in het Spaans Barato, dat woord kennen we dan weer wel)

Ons Spaans gaat langzaam beter, het is echt een leuke taal. Ik hoop dat we de komende maanden veel bijleren.

Morgen nog naar het Botero Museum, daar schijnen wat Picasso`s te hangen. Daarna vliegen we naar het noorden. Daar schijnt de zon weer, en er is strand!!!!! (dat hadden we nog niet genoeg gezien)

Dikke kus xxxxx