Veelzijdig Medellin - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu Veelzijdig Medellin - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu

Veelzijdig Medellin

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

13 Oktober 2016 | Colombia, Medellín

Er is alweer even verstreken.
We hebben de afgelopen 8 dagen in Medellin verbleven. We hebben het warme kleurijke Noorden van Colombia verlaten en zijn naar het zuiden gevlogen. Medellin is de twee na grootste stad (Bogota de grootste) van Colombia. En het is hier altijd lente. Het is heuvelachtig en de stad ligt in het dal van verschillende bergen. Hier geen tropische vruchten, geen palmbomen en bananenbomen. Maar loofbossen, gekavelde grasvelden en een erg modern uiterlijk. De eerste indruk is Westers. Er zijn hier grote ketens (Starbucks, Mc Donalds, Hooters, HardRockCafe) en de mensen zijn modern en hip gekleed, ook dure en grote auto`s. We verblijven in de wijk Poblado. Het is op een heuvel, allemaal kleine steegjes, vol met hippe restaurants, clubs en discotheken. Europese badplaatsen zijn hier vergeleken niks bij.

We kwamen aan met het vliegtuig, en namen de bus naar Poblado. Tenminste dat dachten we. Helaas zaten we in de verkeerde bus, en werden we met koffer en al gedropt midden op een groot plein in het centrum. Daar stonden we dan. Gelukkig was de metro direct boven ons, dus daar zijn we maar ingesprongen. De metrokaart even gedownload, en we wisten ook waar we eruit moesten. Nu de wijk Poblado door, met onze koffers, omhoog de berg op!!!! Niet echt heel handig.........maar gelukkig is de stoep hier mooi en modern aangelegd. Onze koffers rolde wel met ons mee. En 1 voordeel, straks naar beneden gaat lekker voltjes!

In ons Hostel aangekomen waren we echt even aan een douche toe. Bjorn gilde als een keukenmeid, de douche was ijs en ijs koud. Dat is opzich niet zo erg, we douchen al 3 weken koud, maar we wisten dat dit Hostel een CV en warme douche had......tegenvaller dus. Ik ook maar even douchen, warempel, zit er gewoon boven in de badkamer een knop voor heet water.......hihihi. Kortom, ik dus meer dan 30 minuten gedoucht. Heerlijk. Daarna zijn we de wijk Poblado doorgeslenterd (op onze nieuwe Jezus-Nikes). Wat een verschil met het noorden. Wat een rijkdom en moderne uitstraling hier. Wat wel nog hetzelfde is.......`s avonds op een plein bier drinken. Overal op de stoeprandjes en op de grond zitten groepjes gezellig te kletsen en biertjes te drinken, wij dus ook. Heerlijk genieten.

De volgende dag. Ik ziek. Griep!! Spierpijn, nekpijn, hoofdpijn, rugpijn en koorts......daar valt niks mee te beginnen. Kortom, ik slapen en Bjorn heel de dag lekker laptoppen, downloaden, TV kijken. Ook wel eens lekker. Nog een dag verder......ik nog zieker. Keelontsteking. Gelukkig kun je hier bij de drogisterij alles kopen. Dus ook een antibiotica kuurtje. Weer een dag op bed liggen. Tot nu toe zit het hier in Medellin nog niet echt mee hihihihi.

Derde ziekte dag. Pfffff. De antibiotica slaat aan (maar geeft ook bijwerkingen), toch maar even de stad Medellin ingeweest. In een soort overlevingsstand ging dat prima. Met de metro naar de stad. Van alles bezocht en bekeken. Botero plaza en Botero museum bezocht (Botero is een kunstenaar uit Medellin, hij schilderde allemaal van die kleurige dikke mensen, erg mooi!), de kabelbaan over de sloppenwijken genomen (super indrukwekkend en heftig, my gosh/wat een verschil tussen arm en rijk hier. Je vraagt je af waarom is er een kabelbaan over sloppenwijken?Dat is toch geen attractie? Nee, inderdaad, het is het vervolg van de metro, het bied hier openbaar vervoer om de berg op en af te komen, de sloppenwijken bestaan namelijk uit trapjes/treden en smalle zandweggetjes, hier is geen bus of trein mogelijk) Palacio De Medellin bezocht (oud winkelcentrum), Plaza Bolivar ook even bekeken (van die man staat ook overal een standbeeld in dit land!) en voetbal kaartjes gekocht voor een wedstrijd van Medellin. Kortom, lekker bezig geweest.

Wilde we ineens ergens wat eten. Tentje zonder menukaart, dan wijzen wij gewoon naar de andere tafeltjes en zeggen we dat we dat ook willen. Dit keer was dat soep. De soep wordt gebracht door een dame, vraagt ze of we er limonade bij willen. Nee hoor, hoeft niet. (Limonade is hier echt uitgeperste limoentjes, super vers en lekker). Ze bleef in het Spaans maar zeuren om die limonade, nou prima dan, doe maar....wat kan het ons ook boeien. Dus krijgen we een lekker sapje. De soep nog maar net 2 seconde op, komt het volgende bord er alweer aan. Kip, sla, rijst, gebakken bananen.....onze hele tafel stond vol. Kortom soep besteld.....maar 3 gangen gekregen, en dat voor nog geen 3,50 euro. Lache.

Super grappig hier. Geen telefooncel, maar een mannetje met een mobieltje aan een touwtje. Je mag zijn mobieltje dan lenen voor 200 pesos per minuut. Ook leuk, geen parkeerautomaten, maar vrouwtjes met mobiele apparaten in hun hand, bij hun moet je betalen en dan krijg je een bonnetje voor onder je ruit (dat is pas werkverschaffing). Ook grappig, als het stoplicht van de auto`s op rood springt, komt er een mannetje op het zebrapad: jongleren, vuurspuwen, op een 1-wieler of al die drie dingen tegelijkertijd. Humor. En daarna langs de auto's zijn fooi ophalen (die hij ook echt krijgt!)

Wat is zondag een top dag geweest. Eerst uitgeslapen, mmmmmmmm. Daarna met de metro naar het graf van Pablo Escobar geweest. Medellin is de stad van Pablo Escobar, hij heeft de geschiedenis gemaakt met cocaïne handel. Hij is de Narcos van Colombia. Hij heeft cocaïne op de kaart gezet. En er is op Netflix een serie van. Wij zitten daar nu helemaal in. Dus we moesten gewoon even langs zijn graf. Heel de begraafplaats is ingetogen met kleine grafstenen. Natuurlijk moest er 1 graf weer met palmbomen en groots zijn, dat is die van Pablo! `s Avonds op het plein en in onze wijk zijn er allemaal mannetjes die met een houten bak snoep en sigaretten verkopen......Allemaal bieden ze hetzelfde aan: eerst vragen ze wilt u een lolly???dan sigaretten???dan (ietjes zachter) Weed???? Daarna (op fluistertoon) Cocaïne?? Heel raar, het is hier de gewoonste zaak van de wereld, het ligt ook gewoon op tafel, ze snuiven het voor jou gezicht in hun neus........apart! Zo heeft Pablo dus het land dus achtergelaten........

Daarna zijn we naar de voetbalwedstrijd van Medellin geweest. Wouw, wat indrukwekkend. Iedereen in clubkleding, veel vrouwen aanwezig, en de gehele wedstrijd zingen, klappen en dansen. Wat een feest. Ze zijn echt trots op hun land en club!!! Dit hadden we nog nooit meegemaakt, wat is voetbal hier een vrolijk gebeuren. Wat ons wel opviel, de voetballers gaan graag per brancard het veld af (in deze wedstrijd 6 keer, dus dat waren ook gelijk alle wissels) en ze vallen veel en liggen veel op de grond. Nog meer dan in Nederland (kan haast niet zou je denken, maar het kan echt, dramaqueens). Super genoten, once in a lifetime!!!! Wat een prachtige ervaring.

Maandag zijn we met Bob (een vriend uit Aruba, die is hier op vakantie) op pad geweest. Twee uur met de bus, daarna 20 minuten omhoog lopen en dan nog eens 740 traptreden omhoog. Maar dan heb je ook wat. Een prachtig uitzicht van Guatape. Waterachtig gebied met veel bossen en eilandjes. Zo mooi. En super blauw water! Prachtig, dat hadden we niet verwacht. Het kostte wat zweet en moeite......maar zo mooi!!! Toen we weer beneden kwamen zijn we met de taxi (een oude Renault 4: in het Noorden van Colombia reden die overal, hier worden de Renaultjes 4 langzaam ingewisseld voor moderne auto`s) naar het dorpje verderop gegaan. Super mooi. Een klein kleurrijk dorpje. Overal gekleurde huisjes. Mooie kerk, met een kerkpleintje. Heerlijk, de gehele middag in de zon zitten eten en drinken. Super! We waren pas weer laat thuis....

Medellin heeft veel te bieden. Ook moesten we nog met de kabelbaan naar het natuurpark Arvi. De kabelbaan duurde wel een uur. Prachtig. Over de dichtbevolkte stad, super mooi uitzicht en dan ineens op de top van de berg natuur, bossen, wandelpaden en kou! Een hele andere wereld! We hebben een mooie rondwandeling gemaakt van een uur. En toen begon het te regenen. I.v.m. de regen zijn we naar een actief museum geweest: Parque Explora. We hebben er echt 3 uur rond gehangen, je kunt het vergelijken met NEMO in Amsterdam. Veel scheikundige proefjes, zwaartekracht, lichtinval, geluidsgolven en natuurkundige krachten. Helemaal mijn ding. Wel lastig in het Spaans, maar het ging goed. Daarnaast was er een groot zoetwater aquarium bij, dat hadden wij nog nooit gezien. Ze hadden de Amazone nagebootst, piranha`s/catfish/anaconda`s enzo. Ook was er een zoutwater aquarium, nou, dat ziet eruit hoe wij duiken........en er was een reptielen en insecten gedeelte. Kortom, eigenlijk super leuk.......

Ook zijn we nog lekker weze shoppen in Medellin. Dat kan hier wel!
Leuke stad en super veelzijdig, veel gezien en beleefd. Tijd om te vertrekken. Morgen hebben we een lange dag voor de boeg, per bus naar Salento, dé koffieregio van Colombia. Een lange busrit, maar dan gaan we ook echt naar een paradijselijk gebied.