Adventures Tena & Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu Adventures Tena & Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu

Adventures Tena & Baños

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

02 November 2016 | Ecuador, Baños

Daar zijn we weer.....

Allereerst, dank voor de super leuke reacties! Dank voor jullie interesse in ons grote avontuur!

We zijn weer een paar dagen onderweg. We zijn na de jungle in Tena terecht gekomen. Tena ligt aan de rand van de jungle. Dus je kan er heel veel jungle activiteiten doen. Laten wij dat nu nét allemaal gedaan hebben! Kortom, voor ons is er niet zoveel te beleven in Tena. Ook kwamen wij op zondag aan in Tena, en zondag is in Ecuador duidelijk rustdag. Oftewel, saaaaaaaaaai. Zelfs zoeken naar eten en drinken is lastig! Zo wie zo, is Ecuador het land van de dichte rolluiken, misschien gaat hier alles failliet of???? Maar in een stad of dorp is meestal 30% van de winkeltjes en horeca dicht, gewoon niks nada 'niente'. En áls het open is, is het om 19.00 uur alweer dicht.....kortom, hier liggen we lekker vroeg in bed.

In Tena hebben we een rondje gelopen (Bjorn let weer eens niet op waar hij z`n grote maat 45 zet, en hij staat vervolgens bovenop een slang (zie foto), híj springen en ik gillen....wat een tafereel. Uiteindelijk hebbeen we lekker in de rivier de 'Rio Tena' gezwommen! Gezellig tussen alle locals.

Nou Tena was het dus niet, dus we hebben de reis een beetje veranderd, dus hup de bus in naar Baños. Baños is het touristische gedeelte van Ecuador. Hier valt het allemaal te beleven en hier is het allemaal te doen. En inderdaad, Baños is geweldig. Een leuk dorpje tussen de bergen. En een actieve vulkaan!! Overal dus natuur, watervallen, thermaalbaden enzo. Veel te doen hier.
Toen we hier aankwamen hebben we direct de public bus genomen naar de grootste waterval hier. Cascade del Diablo. Bjorn wilde er graag heen. Ik zat een beetje te mokken, pfffff niet weer een waterval. Heb er al echt te veel gezien in mijn leven. Maar vooruit dan maar, ik ga wel mee. Na een halfuurtje bussen kwamen we aan. We moesten steil naar beneden lopen (dus dit f*cking steile deel moest ik ook weer omhoog lopen) en daar was de waterval. Wouw, wat indrukwekkend. Echt super hoog, super veel water wat met hard geweld naar beneden valt. Immens. Ook kon je nog helemaal achter de waterval komen. Klauteren, klimmen, op handen en knieeen, en kleddernat stonden we achter de waterval. Wat een herrie. Vet cool. Nou dat was het dan toch wel waard, leuk watervalletje hoor hihiihih.

Die avond gingen we met een Shiva (verlichte open disco bus) naar een uitzichtpunt. In het donker, om lava te spotten. Baños ligt aan de voet van de Tungurahua vulkaan en die vulkaan is super actief! De vulkaan barst om het jaar wel uit. Ook nu staat hij op knappen. (er zijn hier evacuatie plannen, en wij zijn ervan op de hoogte). Dus met die vreselijke bus kwamen we erg hoog in de bergen aan. En inderdaad wij zagen lava en borrelende rode vlammen. Het was niet veel en heftig, maar het was er wel.

Vandaag hebben we een 'extreme sports day' gehouden. We begonnen vroeg. Met Canoying. Bjorn had het vroeger wel eens gedaan, ikke nog nooit. Spannend. Nou, daar gingen we. De bergen op, de bergen in. En toen moesten we naar beneden. Abseilen. Midden door de watervallen. Glijden door de watervallen. Klimmen en klauteren. Springen in de watervallen. Zooooooo vet. Toen kwam het eindpunt. Het leek het eindpunt, maar nee. Dit was een rots.....en 45meter lager lag het eindpunt. We moesten naar beneden springen. Nou ik stond bijna te janken. En Bjorn zei dat hij wel als eerste ging. Idioot. Aan een touw, hij springt naar beneden, ik hoor een gil, ik hoor niks meer. Dus ik vragen aan die gast....leeft ie nog???? Ja hoor niks aan de hand. Ik heb maar netjes iedereen voor laten gaan, om eens even te bedenken of ik dit wel echt wil. Toen was ik. Zegt die man tegen me, we kunnen ook lopend naar beneden hoor. Nou ik ben geen watje, ik ben een van Vugtje....ik spring wel even.....Dit was het ergste ooit in m`n leven. But I did it!!!!!

Daarna zijn we hier in de indoor market wezen lunchen. MMMMMmmmmm......Peruaans eten (ja ja we zitten in Ecuador, maar Ecuador kan niet koken) Ceviche. Rauwe vis met limoen, hete pepers en uien. Jammie jammie.

Na de lunch gingen we 'ziplinen'. Cayope noemen ze dat hier. Super leuk. Een wandeltocht door de bergen, langs watervallen. En ondertussen over de ravijnen, van de ene berg naar de andere berg met een katrol over een kabel zoefen. De langste was 600 meter lang en we hingen wel een metertje of 80 boven het ravijn. Mooiheid! Top. Wat een dag!

Morgen gaan we hier naar de thermaalbaden. Baños heeft van de vulkaan veel vulkanisch water. Dat schijnt gezond te zijn, het heeft een heilzame werking en bestaat uit vele mineralen. Morgen dus chillen en ontspannen. Daarna pakken we de bus naar Cotopaxi, dat zat officieel niet in onze planning, maar we zijn flexibel! Cotapaxi is de hoogste vulkaan ter wereld. 5900 meter !!!

Brrrrr....dat zal dus wel koud worden dus.
Wij gaan alvast aan de coca-thee tegen de hoogteziekte !

Wat een reis tot nu toe!!!!!!!