Bye Bye Ecuador - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu Bye Bye Ecuador - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu

Bye Bye Ecuador

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

10 November 2016 | Ecuador, Cuenca

Hoi lieve mensen,
Hoe gaat het met jullie?

Met ons gaat het goed. Vorige keer zaten we nog tussen de vulkanen en in het hoge Andes gebergte. Nu zijn we in het zuiden, bijna bij de grens van Peru.

Om van het Andes gebergte naar het zuiden te gaan moesten we een flinke busreis maken. Daar hadden we niet zo`n zin in, dus we hadden een tussenstop ingelast, in Riobamba. Een heerlijk hotel, met ontbijt. En verder geen plannen. Na weken reizen en druk zijn, is het heerlijk om even niks te doen. We slenterden wat door de stad en zagen in een stadion een soort festival. Het was maar 5 dollar entree, dus wij gingen ook naar binnen. Het was iets met cultuur, en Mexicaanse mannetjes dáchten wij! Het begon met volksdansen en volksmuziek. En uiteindelijk zaten we dus midden in stierenvechten.

Super heftig om te zien. Het begint met veel mannetjes in de ring, die de stier helemaal gek en moe maken. De stier rent rondjes tot ie gek is. Daarna komt er een man te paard naar binnen......de man heeft een lange speer en steekt 1 keer in de rug van de stier. Ook super zielig voor dat paard, dat komt geblindeerd naar binnen, dus die weet niet dat er een stier op hem af komt. Daarna komen er 2 mannetjes met kleine prikkers, die prikken dat in de stier. Das wel humor, want deze mannetjes gebruiken geen rood doek om de stier te lokken, maar hun zijn dus zelf het lokaas. Het ging ook een keer goed mis, en de stier had de man te pakken. Lache, de stier bleef maar op hem ingaan!!!!!! Door al die verwondingen is de stier verzwakt.....dan komt pas de echte matador naar binnen. Die maakt met zijn rode doek een hele show, maar tja.....de stier is zwak dus veel risico loopt hij niet. Op het laatst steekt hij de stier met een zwaard neer en zakt de stier door z'n hoeven, en 't hele stadion is in extase, uiteindelijk wordt de stier afgevoerd. Allemaal heel zielig. Maar ja, het is en blijft hún cultuur.

Na Riobamba zijn we naar Cuenca gegaan. Een grote stad, midden in de bergen. En heel dicht bij Peru. Dat merken we meteen. Wat een andere stad is dit. Overal terrasjes.....lekker buiten een biertje drinken. Modernere kleding en moderne gebouwen. Veel blanke mensen, die hebben we nog niet veel gezien. Lekker eten, mmmmm hier kunnen ze dus wel goed koken. En het lijkt wat goedkoper. Super dus. Wat hebben we in Cuenca gedaan???

Dag 1 hebben we, jawel, drie musea bezocht. Cultuur museum, over allerlei stammen en volkeren in Ecuador. Dit was heel herkenbaar, omdat wij veel van die indianen stammen en klederdracht hebben gezien. Ook zijn we naar het Archeologisch museum geweest. Oude opgravingen uit de Inca tijd. Ja leuk, maar van wat stenen potten en pannen wordt ik niet heel warm. En daarna zijn we naar het Panama-hat museum geweest. Daar hebben we gezien hoe die mooie kleine rieten hoedjes worden gemaakt. Super mooi, maar helaas te duur om te kopen. De duurste hoed was rond de 800 euro...dus............doe mij maar gewoon een haarelastiekje, das ook prima. Ook zijn we naar de grote nieuwe cathedraal geweest, wow wat een immens bouwwerk!!! Prachtig.
Verder hebben we de hele dag van terras naar terras gelopen. Heerlijk in het zonnetje.

Dag 2 zijn we per bus naar het Cajas Nationaal Park geweest. Prachtig, hoog gelegen (3900m) natuurpark. Er was een mooie route. Gewoon de roze paaltjes volgen. 4 uur later waren we klaar......spierpijn. Maar we hadden een super mooie tocht gemaakt!

Dag 3 gingen we naar een uitzichtpunt. Uitzichtpunt betekend in mijn ogen, omhoog omhoog omhoog. Eerst moesten we de snelweg oversteken, ook dat is hier meer dan normaal, gelukkig kunnen wij nog rennen. En inderdaad, daarna moest ik weer eens een berg op klimmen, en 650 traptreden. Pffff daar ben ik echt niet voor gemaakt hoor. Maar boven op de berg een adem benemend uitzicht over de stad. Prachtig.

Kortom leuke stad!!!

Vanavond gaan we met de nachtbus naar Peru. We verlaten Ecuador! Lekker slapen in de bus, en midden in de nacht even de grens passeren, en dan......ja dan.....zitten we drie dagen aan het strand!!! Zo verdiend. Even tot rust komen.

Dit was dus Ecuador.
Ecuador is echt het mooiste en compleetste land wat we hebben bezocht in ons leven (en dat zijn er heel veel). De amazone, regenwoud, jungle. Het Andes gebergte, vulkanen, kraters, bergwandelingen, ruige natuur. De rustige natuur, watervallen, watersporten, extreme sporten. Grote steden, met musea en veel afwisseling. Kleine dorpjes, met bergvolkeren en indianen stammen. Super, super mooi. En dát allemaal in een land zo groot als Nederland en België bij elkaar!

Maar een hele grote maar: Het is een duur land (door de dollar) en het is totaal geen gezellig land en geen gezellige mensen. Niet dansen op straat, geen biertjes drinken, alle rolluiken zijn dicht, `s avonds zijn het net spooksteden. Voor acht uur `s avonds moet je gegeten hebben anders is alles dicht. Mensen zijn niet interactief met ons. En op straat is de kans dat je wordt dood gereden ongeveer 70%. Wat rijden ze hier als gekken, een zebrapad is een suicide pad!

Kortom, houd je van natuur en vroeg naar bed gaan, dan is dit helemaal je ding! Maar wij houden van marktjes, avondleven en gezelligheid.

Ecuador als natuur krijgt van ons een 9.
Ecuador als cultuur krijgt van ons een 4.
Totaal krijgt van het land van ons dus een magere 6,5!

Eens kijken of Peru meer ons ding is.

Dikke kus xxxx