Van de Ballestas Islands naar 'the desert' - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu Van de Ballestas Islands naar 'the desert' - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu

Van de Ballestas Islands naar 'the desert'

Door: Tanja van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

23 November 2016 | Peru, Huacachina

Nou nou, wat zijn we lekker bezig.

Een aantal dagen geleden hebben we Lima verlaten. Per bus. Dit keer geen nachtbus. Maar overdag, 4 uurtjes karren. Dat hield in dat we het landschap van Peru eigenlijk nu pas voor het eerst zien. En wat zien we dan: ZAND. De kustlijn van Peru is blijkbaar 1 grote woestijn. Vier uur lang heb ik naar buiten gekeken en vier uur lang zag ik zandheuvels. Prachtige vergezichten, en héél veel witte grote schuren met kippen/pluimvee. Het lijkt Barneveld wel. Dit had ik echt zo niet verwacht van Peru. Je ziet wel dat de grond vruchtbaar is, want als er iemand een boerderij ofzo heeft en de grond dus water geeft, is er ineens midden in de woestijn een heel groen landschap van boeren.

Onderweg zijn we gestopt bij een heel groot landhuis. Vroeger was dat van een adellijke familie en die hadden dus slaven. Die familie liet steeds meer slaven komen om op het land te werken. En uiteindelijk hebben in dat landhuis honderden slaven gewerkt, en zijn uiteindelijk vermoord. Indrukwekkend verhaal, en onder de grond slaven tunnels en slaven kelders. We hadden een mooie rondleiding gehad.

Daarna kwamen we aan in Paracas. Wauw wat een verrassing. Gewoon echt een badplaats. Een mooie boulevard, Engels sprekende Peruaantjes, winkeltjes en heel veel terrasjes. We hebben de hele middag op het terras in de zon gezeten. Gezellig.

De volgende dag hadden we veel op het programma staan. In ieder geval een boottocht. Op naar de Ballestas Islands. Dat noemen ze hier ‘The poor man's Galapagos’. Het is namelijk een kleine versie van de Galapagos Islands, alleen dan vééééél goedkoper. Voor ons dus een win-win situatie. We stapte in de speedboot, en voeren langs mooie zandheuvels. Midden in die zandheuvel was een Inca Nazca Line tekening. Een tekening van een een kandelaar, uit 1830. In het zand! Die tekening is al twee eeuwen te zien, want de wind komt niet op die zijde van de heuvel. En regenen doet het hier niet. Fantastisch dat een zandtekening zo oud kan worden.

Daarna kwamen we aan bij de Ballestas Islands. Wat een verrassing. Overal zeeleeuwen, pelikanen, pinguïns en andere vogels. Wauw. Ik denk dat we wel 300 zeeleeuwen hebben gezien. Het was één groot Dolfinarium, helaas deden ze geen kunstjes. Hihihihihi. Het is hier zo rijk aan dieren, omdat het water erg koud (13 graden) is met veel stroming, en daardoor veel vis. En boven water is het altijd standaard rond de 25 graden. Goede leefomgeving voor zeedieren dus. De vogels poepen daar veel. Stinken dat het deed. Maar die vogelpoep is een industrie geworden, die poep is enorm vruchtbaar en het is heel veel waard hier. (Vroeger hebben Chili en Peru zelfs oorlog gehad om deze vogel poep). Wat een prachtige boottrip was dit! Eentje om niet snel te vergeten.

Na de boottrip hadden we nog een bustrip in het verschiet. Met de bus gingen we naar het National Parc. Dat was dus de woestijn. Prachtig! Indrukwekkend! En midden in de woestijn een uitmonding van de zee. Wat mooi! De uitzichten waren fenomenaal, prachtige kleuren tot Flamingo’s aan toe. We zijn ook nog naar het Maritiem Museum geweest, over de onderwater wereld en fossielen.
Deze dag hebben we afgesloten aan het strand op een strand bedje. Perfect dus! Een strandbedje huren kost hier maar 80 eurocent, moet niet gekker worden.

De volgende dag hadden we tot 13.00 uur niks. Kortom uitslapen en weer naar het strand. Even bijbruinen!!!

Daarna gingen we per bus verder. Twee uur later waren we al op de plaats van bestemming. Huacachina. Dat is een oase in de woestijn. Ienie minie dorpje omringt door zand heuvels! We sliepen daar in The Desert Night Eco-Camp. Super vet. In een tent midden in de woestijn. Lekker warm in die tent. En `s nachts ijskoud, want het koelt flink af in de woestijn.

Ook hadden we een leuke excursie op de planning staan. Buggie rijden door de woestijn en Sandboarden. Ik wist niet wat ik moest verwachten. Maar ow wat was dit vet. Die Buggie scheurde door het zand, over de heuvels, het leek wel een achtbaan. Ik moest me goed vasthouden. En gillen, gillen!! Ik ben er nu nog hees van. Wat een vette ervaring! Adrenaline.

Daarna gingen we Sandboarden. De Buggie zetten ons boven op heuvels af en pikte ons beneden weer op. Zo hoefden we dus niet door het mulle zand omhoog te lopen. Sommige heuvels waren zo hoog en stijl dat we die liggend op onze buik (op het snowboard) naar beneden gleden! Het zand zat tussen m`n tieten! De hoogste heuvel was ongeveer 150 meter hoog. Super vet! We leken wel Yasmin en Alladin! En het hoogtepunt was toch wel de zonsondergang in de woestijn. Ik heb veel mooie zonsondergangen gezien, maar deze was echt zo uniek! De zon zakt gewoon achter de heuvels en het zand weg, prachtig.

Daarna zijn we heerlijk wezen eten, en vroeg naar bed. We waren doodop.

Vandaag is een rustige dag. We begonnen deze dag met een heerlijk ontbijt aan het zwembad, vers fruit en een vers mango sapje. Mmmmm.........Verder staat er op de planning: zwemmen, zonnen en bijbruinen. Dat klinkt goed he? Straks gaan we met de Peruhop bus weer verder. Hij brengt ons niet alleen van A naar B, maar vandaag wordt er nog gestopt bij de Nazca lijnen en bij een Pisco (lokaal drankje) Wine Yard. Daarna is het een lange zit en komen we morgen ochtend pas aan op de plek van bestemming.

De afgelopen dagen waren echt fantastisch. Blij dat we dit weer hebben mogen meemaken. Weer een ervaring om nooit te vergeten.