Peru op uitbarsten! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu Peru op uitbarsten! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu

Peru op uitbarsten!

Door: Tanja van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

28 November 2016 | Peru, Arequipa

Daar zijn we weer. Even een kort berichtje, want we hebben rustige dagen gehad.

We hebben de woestijn, de kust en de zandduinen verlaten. Dus al het zand uit onze broekzakken geklopt en hup richting het binnenland. Dat ging zoals gewoonlijk weer met Peruhop. Nou, nu waren we minder enthousiast. Een gewone bus, om 13.00 uur instappen en om 05.00 uur `s ochtends pas op de plek van bestemming. Dan delen ze kussentjes en dekens uit, en dan is het ineens een nacht/slaapbus??? Ik weet niet waar ik mijn benen kwijt moet, maar dit is echt geen slaapbus. Kortom, even lekker lopen klagen, geld terug en HOP van die Peruhop af. We boeken de volgende bussen wel weer lekker zélf.

Op de route vanaf de woestijn stonden nog twee stopjes. Een wijngaard waar ze wijn en Pisco maken, Pisco is hét nationale drankje, een hééél sterk wijntje met 50 tot 65% alcohol erin. Daar hebben we een leuke rondleiding en een proeverij gehad over wijn. Helaas lusten de Peruaantjes alleen zoete wijnen, dus alles wat we proefden leek wel dessertwijn, en uiteindelijk natuurlijk de Pisco. Leek wel benzine die brandt in je slokdarm.

Daarna kwamen we nog langs de Nazca Lines. Dat zijn die tekeningen in de grond. Over 300 hectare grond, zijn er duizenden jaren geleden tekeningen door de Inca`s achter gelaten. Het klinkt heel wat, maar ja, tekeningen op platte gronden......niet zo heel boeiend toch?

Nu zijn we in Arequipa. De tweede grote stad van Peru, omringt door 14 vulkanen. Veel vulkanen en dus ook veel bergen. Wat inhoud, dat Arequipa hoog ligt. Van zeeniveau naar 2300 meter betekend helaas hoofdpijn en duizeligheid. Dus lekker veel Coca-thee drinken!
De eerste dag hebben we de stad bezocht. Mooie pleintjes, grote cathedraal, leuke straatjes met souvenirs winkeltjes en overal leuke terrasjes in de zon. Een heerlijk stadje dus.

De tweede dag werden we om drie uur `s nachts opgehaald voor een tour door al die bergen en vulkanen. Prachtig. Wat een gevaarlijke wegen, steile afgronden en prachtige uitzichten. Maak ik van een vulkaan een foto, kijk ik van mijn fototoestel terug omhoog naar de vulkaan, is die ineens uitgebarsten. Gewoon waar we ‘live’ bij stonden. Super vet! Verder hoog de 'Colca Canyon' in geweest, tot 4200 meter, overal lokale vrouwtjes in prachtige kledij. Overal lama`s en dus ook truien en sjaals van lama`s. Heb ik toch mooi weer een Alpaca Lama sjaal gescoord. We eindigden bij de Condor Clif. Het is een 2 x zo groot als de Grand Canyon in de USA en als je geluk hebt zie je Condors vliegen. Wij daar een uur zitten wachten en kijken: niks. Zit ik net 1 seconde op m`n billen in de bus wordt er op het raam geklopt, kijk ik naar buiten vliegt die Condor net voorbij de bus. Een vogel, zo groot als een mens. Wouwie.

Voor de rest zijn we nog in berg dorpjes geweest en hebben we lekker vis gegeten. De bergdorpjes waren vooral puin, uit elkaar gevallen huizen en afgebrokkelde muren. Ik dus even gevraagd hoe dat kwam: Nou er was 15 augustus nog een hele heftige aardbeving. Vandaar dus. Wat zielig voor al die Peruaantjes, ze hebben al zo weinig......en dan gaat het nog stuk ook.

In dat Vulkanisch natuurpark zijn we ook nog naar Hotsprings geweest. Midden in de bergen, bassins met warm vulkanisch water. Het water stroomde echt met een watervalletje het bassin in. Tyfus warm. Pfff nog warmer dan je ligbad thuis. Maar wel heerlijk ontspannen. Top dus.
Vandaag hebben we lekker uitgeslapen, en zitten internetten. We hebben een heerlijk dakterras, en het is hier lekker warm. Daarna zijn we nog even naar een shoppingmall gegaan en hebben we mooie nieuwe spijkerbroeken gekocht. Geen indrukwekkende dag, maar soms ook lekker.

Morgen ochtend gaan we met de bus (zelf geregeld, geen Peruhop meer voor ons) naar Cusco. Dat is een stad vlak bij Machu Picchu. We moeten even acclimatiseren in Cusco i.v.m. de hoogte. Dus twee dagen later gaan we de Machu Picchu pas beklimmen. Spannend!!!
Jullie zijn vast allemaal druk met de voorbereidingen van sinterklaas enzo. Hier is alles al kerst!! En `s avonds hoor je overal al knallen van vuurwerk.

Gek eigenlijk hé