Vreemd La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu Vreemd La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu

Vreemd La Paz

Door: Tanja van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

14 December 2016 | Bolivia, La Paz

Weer wat dagen verder. Weer wat avonturen verder..........

Vanuit Copacabana gingen we per bus naar La Pazz, de hoogste hoofdstad ter wereld (3600-4000 meter). De bus vertrok om 18:30 uur en we zouden 4 uur later in La Paz zijn. Zouden....!!!!! Bjorn houdt altijd alles op z`n mapps.me navigatie-app in de gaten. En zo zei hij tegen mij: "schat, over 10 minuten gaan we een hele grote brug over."

Nou, dat had die dus mooi mis. Er kwam ineens een mannetje in de bus, en die zei dat we er allemaal uit moesten en een klein motorbootje moesten nemen. In het pikke donker, dobberen op het water. Geen brug te zien dus. De bus zou per ferry naar de overkant gaan. Een ferry, lache, het was gewoon een oud houten vlot. Wij staan dus aan de overkant met een hele groep te wachten......geen bus te zien. Zou die gezonken zijn???? En inderdaad na een uur kwam iemand ons vertellen, dat de bus het vlot opreed, en toen met z`n voorbanden door het rotte hout heen zakte.....z`n voorbanden zaten dus vast in de houten plankjes van het vlot. Dat ging nog wel even duren. Twee uur later kwam de bus dan eindelijk aan de overkant.

Toen we La Pazz kwamen binnen gereden vielen een paar dingen ons op. Wegwerkzaamheden, eigenlijk ELKE weg lag open, overal moesten we om zand en grind hopen slingeren, nergens was een rechte asfalt weg. En het tweede wat opviel, is dat hier heel veel zaalverhuur wordt gedaan voor spetterende bling bling bruiloften. Een uur in de voorsteden van La Pazz rijden, en we zagen wel 40 bruiloft feestjes. Maar wat we dus ook zagen waren veel dronken mensen op straat, en vechtpartijen. Mmmmmm....is dit La Pazz??? Moeten we hier vier nachten zitten?

Toen we de stad verder inreden werd het meer hectiek, drukte en ongeregeld verkeer. Het lijkt India wel. Eenmaal midden in de nacht aangekomen in onze Bed and Breakfast, gingen we maar direct slapen.

De volgende dag gingen we La Pazz in. Wat een hilarische gekke stad. Onze Bed and Breakfast staat in het touristische gedeelte. Kleine steegjes, kronkel weggetjes en veel omhoog en omlaag. Overal prachtige kleurrijke kleine winkeltjes die tassen, sjaals en truien verkopen, van Alpaca Lama. Als je door al deze steegjes loopt kom je op een groot plein, met een kerk en een kerstboom. Lekker druk op dat plein. Achter dat plein loopt een grote weg, kilometers lang, vol met winkels, restaurants, kraampjes, kerstverlichting en drukte! Héél veel drukte. De weg is aan beide zijde 4 baans voor verkeer, en alle voetgangers lopen in het midden op de middenberm. Hilarisch. Uitlaatgassen, verkeerspolitie die het niet onder controle hebben, taxi`s, busjes en grote bussen. Wat een hectiek. Je kijkt hier je ogen uit!

De tweede dag zijn we met het openbaar vervoer voor 33 cent naar Valle de Luna geweest. Een uurtje rijden, en dan sta je in een vallei vol met grillige rotsformaties. Apart om te zien. Overal om je heen van die rare stenen. En wat een hitte, oepsie hier waren we niet op voorbereid. Geen drinken bij, geen zonnebrandcreme bij en een lange broek aan. Zweet zweet, puf puf. Na een wandeling van 45 minuten hadden we het wel gezien. Dus gingen we lopend terug. 5 km later kwamen we een echte supermarkt tegen. Jippie. Wat een verademing. We hebben gelijk een zak chips en een reep chocolade gekocht, mmmm, wat een verrassing. Nog wat verder gelopen en toen kwamen we bij Dé shoppingmall van La Pazz. Nou, dat kennen ze hier dus nog niet echt. Om de lege shops te vullen hadden er overal maar auto dealers hun auto`s in de showroom gezet. En i.p.v winkels waren er heel veel restaurantjes. Maar als kers op de taart, er was een bioscoop!! Dus wij hebben voor 4,50 euro een kaartje te weten te bemachtigen van de film 'Fantastic Beasts, where to find them' van J.K. Rowling, een soort Harry Potter film. Toen we de bios binnenkwamen waren we helemaal beduusd. Het waren gewoon grote zetels om in te zitten, die electrisch bedienbaar, helemaal in de ligstand konden. Dus wij onze schoentjes uit, zak chips erbij en hoppah.........Heerlijk genoten.

De terug weg hebben we niet helemaal gelopen, maar we hebben de kabelbaan genomen. Dat is hier het openbaar vervoer. Je kunt lastig in de bergen metro`s neerleggen, en bussen.....met deze hectiek is dat slecht openbaar vervoer.

De dag erna hebben we gewoon rond gelopen in de hoofdstad. Wat super leuk is aan La Pazz is dat héééél La Paz markt is. Langs ALLE wegen staan rijen vol met kraampjes (ze verkopen allemaal het zelfde), maar wel super leuk dat geen één straat leeg en normaal is. Alle straten is gewoon markt! We hebben dus een Alpaca Lama trui gescoord, wat leuke make-up en we moeten vandaag nog even opzoek naar van die Alpaca Lama Pantoffels.

Grappig. Meer dan dit heeft La Pazz niet te bieden. Een hoofdstad zonder highlights. Een hoofdstad zonder grote mooie dingen. Het is gewoon een rare gezellige drukke hectische stad!!!!

Nou, wij gaan nog even de stad in. En over een paar uurtjes gaan we vliegen. Vliegen naar de Uyuni zoutvlaktes........dat moet een hoogtepunt van deze reis worden.....we zijn reuze benieuwd!