Klaar voor vertrek vanuit Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu Klaar voor vertrek vanuit Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu

Klaar voor vertrek vanuit Aruba

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

15 September 2016 | Aruba, Oranjestad

Onze reis door Zuid-Amerika gaat vandaag beginnen. We vertrekken vanavond uit Aruba naar Colombia. Bogota, is de hoofdstad van Colombia. Het ligt op 2500 meter hoogte en het is er dus koud. Dat zal wel een shock zijn.

Even wat info over Colombia:Tot 1810 was het land een kolonie van Spanje en een belangrijke bron van goud. In dit jaar verklaarde Colombia zich onafhankelijk. Spaanse troepen onder leiding van generaal Pablo Morillo heroverden het land echter na de napoleontische oorlogen. Pas in 1819 was er sprake van een echte onafhankelijkheid onder leiding van Simón Bolívar en Francisco de Paula Santander. Simón Bolívar werd de eerste president van Colombia. Colombia bestond toen nog uit het huidige Colombia en Ecuador, Venezuela en Panama. In 1830 werd Bolivar afgezet wat leidde tot het uiteenvallen van de Republiek. Ecuador en Venezuela ontstonden als onafhankelijke staten, Panama bleef nog onderdeel van Colombia tot 1903. Van het begin af aan was de politieke situatie onrustig onder andere omdat het politieke stelsel uit slechts twee partijen bestond, de liberalen en de conservatieven. Deze tweedeling kwam ook ruwweg overeen met de sociale tweedeling van het land: aan de kust wonen de 'costeños', veelal afstammelingen van de slaven - in het centrale hoogland wonen de 'cachacos', de Spaanse afstammelingen.

Colombia heeft dus veel Spaanse invloeden. Eten, drinken, de taal en het dansen is allemaal heel Spaans. Super leuk.

We hebben deze reis lang te tijd, tot 27 december. In die tijd gaan we Colombia, Ecuador, Peru en Bolivia bezoeken. Voor elk land dus ruim 3,5week de tijd. Dat moet goed komen. Bjorn heeft weer een heel reisplan bedacht, dit keer was Tanja er niet zoveel bij betrokken ivm haar werk, maar Tanja heeft de volste vertrouwen in Bjorn. De ticket koning is hier namelijk heel goed in! Verder zijn we dit keer slechter voorbereid dan anders, kleding enzo moeten we daar maar kopen, want wij hebben alleen maar strand achtige kleding bij ons. Het enige qua voorbereiden wat we hier hebben gedaan is zaklampen en anti mug kopen, voor in de jungle van Ecuador...........

Aangezien het bijna 4 maanden in een Spaanstalig gebied is, hebben we de afgelopen weken Spaans gestudeerd. Eens kijken of we de komende tijd uit onze woorden kunnen komen.

We hebben er zoveel zin in. Lekker samen op avontuur! Let the games begin!