Het land van de evenaar : Ecuador! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu Het land van de evenaar : Ecuador! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu

Het land van de evenaar : Ecuador!

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

25 Oktober 2016 | Ecuador, Quito

Jaaaaa.....we zijn in Ecuador.

Een aantal dagen geleden verlieten we Ipiales (Colombia) per taxi. De taxi dropte ons bij de grens. Even wat stempels halen en grens over. Jippie, Ecuador it is! Nou in Ecuador was het ietsjes drukker bij de immigratie om binnen te komen. Zeker een uur wachten.......maar ook daar een stempel gekregen en we waren officieel binnen.

Met de bus naar Otavalo. Het gaat er hier iets anders aan toe. Alle verkopertjes/busmannetjes/ticketmannetjes noem het maar op komen naar je toe gerend en willen allemaal wat van je. Daar houden wij niet van. Dus 1: negeren kun je leren, iedereen die irritant doet tegen ons negeren we, en 2: ‘tranquilo tranquilo’......dat is Spaans voor rustig aan rustig aan. Dat helpt wel hoor.

Ook betaal je hier in dollars. De gewone Amerikaanse dollar. Zestien jaar geleden is het land bijna failliet gegaan, hun munt is zodanig gekelderd, dat de Amerikaanse dollar kwam. Wat inhoud voor ons, dat het hier duurder is dan we gewend zijn in arme landen. Biertje is 2 tot 3 dollar, souvenirtjes en troep 1 dollar. Klinkt voor jullie vast goedkoop, maar in Colombia was het centen werk!

Dus in de bus naar Otavalo. De bus is lache hier. Ze draaien er vreselijk gewelddadige films, bloed, moorden en actie. Zelfs de kindjes kijken erna. En er komen heel veel promotie mensen de bus in. Ze gaan voor in de bus staan. Spreken heel veel Spaans, iedereen luistert ook nog, en proberen zo iets te verkopen. Tandenborstels, chocolade, deurmatten, gloeilampen, WC-papier....noem het op....en je kunt het in de bus kopen!

Eenmaal aangekomen in Otavalo. Leuk hostel, midden in het centrum. Otavalo is een schattig dorpje, waar zaterdags altijd een hele grote markt is. Laten wij nou net daar op zaterdag zijn!!! Kortom, de volgende morgen al om 09.00 uur op de markt. Wat fantastisch. Super mooi. Grote markt. Kleurrijke markt. Overal sjaals, tassen, kleden, poncho`s, en héél veel eten en drinken. De mensen zijn lief, willen met ons een praatje maken (dat lukt helaas niet altijd, ons Spaans houdt echt op bij de weg, de tijd en eten en drinken) en glimlachen volop. Wat een vrolijk leuk volk. Alle oude mensjes in klederdracht, geen tanden en sjouwen met spullen, dat wil je niet weten. Ze lopen ook allemaal krom, maar ja.......als je je hele markt aankopen in een doek op je rug draagt, ga je vanzelf krom lopen. Oja, ze komen ook ongeveer tot navel hoogte bij Bjorn. Ze vinden Bjorn echt een reus. Hilarisch. Wat daar wel irritant aan is, geen schoen of broek of trui passen wij.......dan worden het driekwart mouwtjes en driekwart broeken. Schoenen gaan tot max maatje 43, en zelfs dat vinden ze zal groot.

Na een heerlijke dag te hebben gehad in Otavalo zijn we per bus naar Quito gegaan. Mooie route, bergwegen, hoogte......super genoten. De bergwegen gaan hier super goed, want inhalen hoeft hier niet. Er is namelijk weinig ander verkeer om in te halen. Kortom, niet misselijk en geen angst om het ravijn in te storten!

In Quito aangekomen: Quito is de hoofdstad van Ecuador. Het is de 2de hoogste hoofdstad van de wereld. Het ligt op 2865 meter. (La Paz, Bolivia, is de hoogste hoofdstad, daar zijn we in december). Ook hier hebben we weer een heerlijk en leuk hostel. De hostels in Ecuador zijn vooralsnog van betere kwaliteit dan Colombia. De eerste dag Quito gingen we de oude stad bekijken. Heel pittoresk. Overal kerken en kathedralen. Er is hier 1 straat die ‘de zeven kerken’ heet, nou je snapt al waarom, er staan zeven kerken in de straat. Hihihi. Ook zijn we richting een markt gegaan. Super druk, krapjes, smal en hectisch. Overal verkopen ze hetzelfde, en wij passen niks......zo jammer. De tweede dag gingen we naar een uitkijkpunt: Panecillo. Maria boven op een berg. Er naartoe lopen was volgens het internet gevaarlijk. Dus we namen de taxi. Eenmaal boven aangekomen, bleek er geen geld in de portemonnee te zitten. Grrrrr.....Bjorn had die ochtend even biljetten zitten tellen en op volgorde gelegd (op volgorde is erg belangrijk voor hem hihihihi) en helaas niks terug gedaan in de portemonnee. Daar zaten we dan, in een taxi, met schuld. Al onze muntjes bij elkaar gesprokkeld......en de taxi chauffeur vond het oké. Prima. Boven op het punt prachtig uitzicht, mooie foto`s gemaakt. En toen dus maar te voet naar beneden. De gevaarlijkheid viel wel mee. Wat hangjongeren, prostituees en toeristenpolitie om ons te beschermen. Goed te doen dus. Even het geld ophalen, en we konden weer verder.

Gisteren zijn we naar het middelpunt van de aarde geweest. Ecuador betekent niet voor niets ‘de evenaar!’ Om daar te komen koste wat moeite. We willen dit soort dingen per openbaar vervoer doen, geen toeristentoertjes of taxi voor ons. Maar het bussysteem.....is geen systeem. Er is geen busmap/kaart. Er zijn geen buslijnen of busnummers. Je moet gewoon vragen waar hij heen gaat en hopen dat het goed komt. Maar dat vragen is nog best lastig. De heenreis ging eigenlijk best goed. We moesten 1 keer overstappen, en ook dat lukte. Terug was meer een ding. We werden gewoon midden in Quito gedropt, dus we moesten een stuk lopen....in de regen!!!! Gelukkig hebben we maps.me, en komen we gewoon weer veilig op ons kamertje aan. Goedkoop is het wel! 1,5 uur bussen voor $ 0,40 ct !

Maar even terug naar waar het om draaide: het middelpunt van de aarde dus. Oftewel, GPS coördinaat: 0.0.0. Eigenlijk is het gewoon een gele streep als scheiding van het noordelijk halfrond en het zuidelijk halfrond. En precies daar staat een monument. Nou is het verhaal zo, dat daar minder zwaarte kracht is, volgens Newton. Er was ook een museum, daar kon je allerlei proefjes met zwaartekracht doen. Super lache, we wegen ook minder hier!

Ook hebben we de hele avond met Fransisco doorgebracht. Dat is een kennis van Janneke (Vriendin van mij van de Havo) en Fransisco heeft voor ons onze volgende dagen in de jungle geregeld. Met Fransisco zijn we eerst naar een luxe restaurant geweest met super mooi uitzicht op de stad Quito. En daarna naar Plaza Foch, dat is het uitgaansgedeelte hier. Overal terrasjes en kroegen. Super gezellig.
Kortom, leuke start van Ecuador.

Maar het mooiste moet nog komen. Vanaf morgen gaan we naar de diepe jungle, naar het Amazone regenwoud. In een 10 persoons vliegtuigje, dan 2 uur per bus, dan 2 uur per boot. We zijn 5 dagen offline, geen stroom, geen internet.......alleen een zaklamp en een muskietennet! Super vet. Laat het avontuur maar beginnen!