Zoals Freek Vonk in de wildernis..... - Reisverslag uit Tarapoa, Ecuador van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu Zoals Freek Vonk in de wildernis..... - Reisverslag uit Tarapoa, Ecuador van Bjorn en Tanja Di - WaarBenJij.nu

Zoals Freek Vonk in de wildernis.....

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

30 Oktober 2016 | Ecuador, Tarapoa

Zow, dit waren de 5 indrukwekkendste en avontuurlijkste dagen van mijn leven.

Een aantal dagen geleden zijn we vanaf Quito naar de jungle gegaan. Het Amazone gebied. Het regenwoud!! Eerst vlogen we met een vliegtuigje. We kwamen aan op Lago Agrio. Het kleinste vliegveldje ever. De bagage band was zo mini, hilarisch. Toen we buiten kwamen stond er al een mannetje met onze namen op een bordje. We werden een auto ingeduwd, en daar gingen we hoor.

Prachtige route, tropische omgeving, erg warm. Na 2 uur kwamen we aan bij een rivier. Daar stond ons bootje, en onze gids Darwin klaar. Wow wat een route met dat bootje. Over de rivier tussen de grootste bomen door. Apen die hoog in de bomen spelen en de rivier over gaan door van tak naar tak te springen. Warmte, damp, vochtigheid. Super mooi. Het water is bruin, zigzaggend en veel bochtjes later kwamen we aan op een open vlakte. De lagune!!! Veel vogels in de bomen. Prachtig. Nog even door varen en rond 16uur waren we bij de lodge.

Het was een warme en zware boottocht, gelukkig stond de lunch klaar. Heerlijk. Drie gangen lunch, met verse groenten!! Dat hadden we even nodig. Na de lunch kregen we onze kamer toe gewezen. Een leuke rieten hut, met kakkerlakken insecten en een mooi uitzicht. De Lodge bestaat uit een toren, met ongeveer 6 kamers boven elkaar en een uitzichtpunt, het heeft 5 losse huisjes. De losse huisjes waren allemaal bezet door discovery channel. Zij zijn met de hele crew bezig met een serie over dit gedeelte van de Amazone. Wat wel een voordeel bood voor ons, ze hadden super veel materiaal bij zich waar stroom voor nodig was, er waren dus 2 generatoren voor hun om stroom te leveren. Dat hield in ook voor ons 24uur per dag stroom en licht!!!! Handig!!!

De dagen in de lodge waren helemaal ingepland. We hadden een heel rooster met wat we allemaal gingen doen. Wow wat hebben wij veel beleefd en gedaan. We deden een nacht wandeling door de bossen. Midden in het regenwoud, pikkedonker, zaklampen.......mijn god. Wat hebben we veel insecten en spinnen gezien. We hadden een super leuke gids. Hij leek wel Freek in het wild. Dat zag die een spin, dan ving hij hem, en ging die opscheppend vertellen hoe gevaarlijk hij was enzo. Ook had die een schorpioenspin gevangen en op zijn arm gezet, wel 20cm groot. Tevens ving hij veel van die soort sprinkhanen, maar dan ongeveer 15cm groot. Hij vertelde dan vol trots, als je over zijn buikje aait maakt hij gif, en als je dan je vinger voor z'n mond houdt bijt hij en vergiftigd ie je. Kijk zo doe je dat, en hij duwt zo zijn vinger in de bek van die sprinkhaan. Vol trots zegt die dan, moet je morgen eens zien hoe dik mijn vinger is!!!! hihiihi. We hebben de Ecuadoriaanse Freek Vonk gevonden hoor! Ook een of andere giftige kikker, hij vind hem, en zegt......zijn gif is zo krachtig, morgen heb ik allemaal blauwen plekken op mijn hand. (en inderdaad de volgende ochtend bij het ontbijt en dikke opgezwollen vinger, en blauwen plekken). Wat een idioot, hij liet zich echt door alles bijten, om aan ons te laten zien hoe de natuur zichzelf verdedigt. Verder was de nacht wandeling erg eng, je liep telkens met je hoofd in spinnenwebben, en door onze zaklampen trokken we veel vliegende dingetjes aan......het zoemde om je oren!!!! Lache.

Daarnaast deden we overdag een mooie hike door het woud. Prachtig. Zulke grote bomen, overal insecten.....super. Geen bospaden, gewoon zo midden door de jungle. We kwamen een spinnenweb zo groot als een Fiat500 tegen. Als je daaronder doorloopt en hij klapt per ongeluk open komt er een hele communitie aan spinnen uitgevallen. Wel 100!!!! Als je loopt door de bossen zie je vooral insecten en enge kriebelige beestjes.......de slangen/apen/volgels enzo horen ons dus die zijn gelijk weg.

Maar we deden ook veel per boot. Leuke boottripjes!!! In de Amazone zijn geen wegen of paden.....alles wordt per boot gedaan. Dat is zeg maar hun weg! We hadden echt een fantastische kapitein. Het bootje was een smalle houten boot, vergelijk het met een iets grotere kano. Achter stond onze kapitein met de motor de boot te besturen. Hij maakte zulke mooie platte bochten, dat het water altijd precies tot de rand van de boot kwam, zo schuin gingen we, maar er kwam nooit water in. De kapitein loosde ons echt door het hele amazone gebied heen. En Darwin tuurde naar mooie beesten. We zagen een slapende Anaconda slang. Nog een of andere rode giftige slang. Veel vogels aan de rand van de rivier. Papegaaien, meerdere Toekans, een soort van Fazanten (we weten echt niet allemaal hoe ze heten) en veel aapsoorten. Grote kleine en rode aapjes, zelfs de Luiaard, zo`n hangende aan met 3 nagels aan zijn poten. Fantastisch.

Ook gingen we 1 dorpje bezoeken, er leven dus gewoon mensen daar!!! Hoe zielig. Van die Amazone stammen. We mochten op zoek naar Juca (net zoals bij Expeditie Robinson). Bjorn trok de Yuca uit de grond......en daarvan hebben we brood gemaakt. Super simpel, dat ze dat in Expeditie Robinson niet wisten, je hebt alleen Yuca nodig. Je raspt het. Dan blijft er drapt achter. Die drap moet je uit knijpen tot veel water eruit is, en dan blijft er een soort van natte poeder over. Het deeg. Hatseflats. Vuurtje maken, deeg erop, en een half uur later hadden we brood. Ook hebben we mieren gegeten. De gids weet echt alles in de jungle. We hebben ze gewoon zo van de boom afgelikt!!! En ze smaakte naar Lemon. Ongeveer tien minuten later dacht ik, wat kriebelt er toch in m'n mond.....liep er nog 1 rond op m'n tong hihihi.

En het vetste wat we hebben gedaan was `s nachts op de boot opzoek naar krokodillen, Caimannen!!! Darwin op de punt van de boot, Bjorn en ik in de voorste stoeltjes....met echt super goede zaklampen. Turen, kijken en zoeken aan de rand van het water. Op den duur wisten we waarna we moesten zoeken...rode ogen (door je licht van je zaklamp) En ja hoor, we hebben er meerdere gezien.....als je dan met de boot dichterbij komt gaan ze net onder water. Ze zakken onder water en verdwijnen. Ook hebben we er 1 gevonden die tussen de takken zat en niet verdween, maar dat was een kleintje.....en toen ineens op het droge.......een Caiman van wel 4 meter lang. Wit met beige gevlekt (Bjorn zou er wel schoenen van willen hebben).We kwamen dichterbij en dichterbij. De Caiman schrok en sprong omhoog, met z`n bek allemaal open en dicht, ik was echt bang, ik dacht die vliegt ons bootje aan. Maar gelukkig zwom die snel en bang weg! Wouw! Wat een ervaring. Wat ook leuk was van deze avond, onze zaklampen trekken zoveel insecten aan, dat vleermuizen dat handig vinden, die eten insecten. We hadden om onze boot tientallen vleermuizen vliegen, die kregen door ons een lekkere maaltijd.
Daarnaast hebben we nog gekanoed in het Amazone gebied. Een prachtige zonsondergang gezien in de lagune. En gezwommen. Ja echt, gezwommen in het bruine water. Water waarin je niet ziet wat er onder je zit. Maar het schijnt dat overdag de slangen en krokodillen rond de kant blijven. Dat overdag alleen maar piranha`s in het water zwemmen. Zolang je nergens bloed, mocht je gewoon zwemmen. Het koste wat dapperheid, maar ook ik heb heerlijk gezwommen....want ow wat is het warm in het regenwoud. De lucht vochtigheid is hier 90%. En dat merkt je. Gewoon bij stil zitten en niks doen drupt het zweet van je neus. Overal zweet, we kunnen geen lichaamsdeel meer noemen wat droog is gebleven. Al onze kleren doorweekt, en aan de waslijnen in de lodge, droogt niks door de luchtvochtigheid. Kortom, we hebben een hele natte waszak, die nodig naar de wasserette moet.

Het slapen in onze hut ging echt verbazingwekkend goed. Onder een klamboe kan je weinig gebeuren. Meestal als ik even wakker werd, deed ik met mijn zaklamp een klamboe check. 1 keer zat er een kakkerlak in mijn klamboe, binnen!!!! Ieuw!!!! Maar ook dat hebben we weer opgelost.
Al deze fantastische dagen zaten we in een groepje met 2 Duitsers. Julia en Jacob. We hebben het echt super leuk met hun gehad. Wij hadden in onze koffer flessen Rum en Amaretto mee genomen. Dus na het avondeten hadden we Skibbo (kaarspel) en drank. Super gezellig. 1 keer zaten we daar alleen nog met hun te kaarten, komt er een sprinkhaan (of zoiets) echt zo groot als je onderarm. Aaaaaahhhhhh hellup! Ook liep Bjorn `s avonds een keer met Darwin (op zoek naar zijn mobiel/die was hij weer eens kwijt)en toen zei Darwin, Bjorn even niet bewegen, er zit iets op je rug. Was het een super giftige spin zo groot als je hand, ik zou echt geflipt zijn, maar Bjorn niet!!!! Zow, je kon daar warme chocolade melk maken....mmmm...wij deden er dan amaretto in!!!! super. We noemde het onze Diabetesdrank, super zoet, echt te slecht, maar ow zo lekker. Het eten en drinken in de lodge was echt super. Elke avond een drie gangen diner, veel groenten, verse sapjes. Onze vitamine zijn weer aangevuld. We kunnen er weer tegenaan. De avonden in het algemeen waren prachtig. Het was een symfonie van geluiden in het bos en je hoorde alle dieren tegelijkertijd herrie maken, en kijk je dan naar boven en je ziet de sterrenhemel met al die sterren....dan voel je dat je bevoorrecht bent om hier te mogen zijn.

Oja, we hadden Anti mug van Rebecca (de Queen uit Aruba) gehad. Wat een goed spul zeg. 80% deet. Geen mug die ons wilde hebben!! Super.

Na deze fantastische ervaring hebben we een bus naar Tena genomen. We moesten 1 keer overstappen. Lache, we werden op een kruising gedumpt. In 'het middle of nowhere' En de buschauffeur zei dat we een stukje omhoog het bergweggetje moesten lopen, daar wachten tot en een bus voorbij kwam. Die moesten we maar aanspreken. In de avond, in het donker, wij wachten op een verlaten bergweg. En warempel ,....na tien minuten stond de goede bus voor onze neus. Na 7 uur bussen, zitten we nu in Tena. We zijn de kamer nog niet uitgeweest, maar de eerste indruk (vanaf busstation tot aan kamer) is gezellig, toeristisch, overal winkeltjes en restaurantjes, overal tourbureautjes (die raften, kanoën en kajakken aanbieden). Ik denk dat we ons hier wel gaan vermaken.